نماز
منو

سه شنبه, 21 آذر 1396 - Tue 12 12 2017

A+ A A-

نماز از ديدگاه معصومين (عليهم السلام)

  • نوشته شده توسط مدير سايت
  • دسته: نماز
  • بازدید: 1586

 

 

نماز از ديدگاه معصومين (عليهم السلام)

 

نماز از ديدگاه معصومين (عليهم السلام)

ويژگي هاي نماز در احاديث ائمه عليه السلام:

مثل نماز همانند نهري جاري است:

« أرأيتم لو أن بباب أحدکم يغتسل منه خمس مرات هل يبقي من درنه من شيء؟ قالوا لا قال فذلک مثل الصلوات الخمس يمحو الله بهم الخطايا؛ (1)
آيا اگر مشاهده کرديد که جوي آبي بر منزل يکي از شما باشد که هر روز پنج بار در آن شست و شو کند، آيا از چرک و ناپاکي او چيزي باقي مي ماند؟ گفتند: نه، فرمود اين مثل نمازهاي پنج گانه است که خداوند گناهان را به وسيله ي آن ها محو مي کند.»

مثل نماز مانند ستون خيمه دين است:

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمودند: «مثل الصلاه مثل عمود الفسطاط اذا ثبت العمود نفعت الاطناب و الاوتاد و الغشاء و اذا انکسر العمود لم ينفع طنب و لا وتد و لا غشاء؛ (2) مثل نماز مانند ستون خيمه است، هرگاه ثابت و استوار باشد طناب ها و ميخ ها مفيد خواهند بود و هرگاه ستون شکسته شود از ميخ و طناب و پرده سودي حاصل نشود. »
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمود: موضع الصلوه من الذين کموضع الرأس من الجسد؛ (3)

نماز در دين، مانند نسبت سر به جسد است:

جايگاه نماز در دين همانند جايگاه سر در بدن است. »

نماز سيماي مکتب:

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله « لکل شيء وجه و وجه دينکم الصلاه؛ (4)
براي هر چيزي نمايي (ظاهري) است و نماي دين شما نماز است. »

نماز پرچم اسلام:

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمودند: علم الاسلام الصلوه؛ (5) نماز پرچم (علامت) اسلام است. »

نماز وسيله قرب الهي و معراج مؤمن:

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله در اين باره مي فرمايند: « الصلوه قربان کل تقي؛ (6) نماز مايه قرب هر انسان متقي است. »
« الصلوه معراج المومن؛ (7) نماز معراج مومن است. »

نماز نشانه ي شيعيان

امام صادق عليه السلام مي فرمايند:
« امتحنوا شيعتنا عند مواقيت الصلاه کيف محافظتهم عليها؛ (8) شيعيان ما را به هنگام نماز امتحان کنيد که چگونه بر آن محافظت دارند. »

نماز اولين محاسبه در قيامت

امام باقر عليه السلام مي فرمايند:
« إن اول ما يحاسب به العبد الصلاه فإن ما سواها؛ (9) اولين چيزي که بنده براي آن محاسبه مي شود نماز است پس اگر پذيرفت شد، ( اعمال ) غير آن، پذيرفته مي شود.

ترک نماز و استخاف آن در احاديث

با توجه به روايات بسيار در اهميت نماز، از جمله کلام پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله که « لا خير في دين لا صلوه فيه » مي توان به اهميت نماز و نيز تبعات ترک نماز و سستي در آن پي برد.
قرآن در سوره ماعون به نمازگزاراني که در نماز سهل انگاري مي کنند، وعده « ويل » مي دهد:
« فويل للمصلين الذين هم عن صلاتهم ساهون؛ (10)
واي بر نمازگزاراني که در نمازشان سهل انگاري مي کنند. »
امام صادق عليه السلام مي فرمايند: « لا حظ في الإسلام لمن ترک الصلوه؛ (11)
هر کس نماز را ترک کند بهره اي از اسلام ندارد. »
پيامبر اکرم (ص) مي فرمايند:« من ترک الصلوه متعمدا فقد کفر؛ (12)
هر که نماز را به عمد ترک نمايد، پس کافر گشته است.»
پيامبر اکرم (ص) هنگام رحلت خود فرمودند:
« ليس مني استخف بصلوته لا يرد علي الحوض لا و الله ليس مني من شرب مسکرا لا يرد علي الحوض لا والله؛ (13)
کسي که نمازش را سبک بشمارد از من نيست. بر من در حوض کوثر وارد نخواهد شد، نه به خدا قسم، از من نيست کسي که مسکري (مست کننده اي) بنوشد، بر من در حوض کوثر وارد نخواهد شد، نه به خدا قسم (نخواهد شد). »
همان گونه که انبياي الهي همواره بر نماز و اهميت آن تأکيد داشته اند، امامان معصوم نيز به اين امر اهتمام داشته اند.
« قال ابو الحسن الاول عليه السلام: لما حضرت ابي الوفاه، قال لي: يا بني لا ينال شفاعتنا من استخف بالصلاه؛ (14)
ابو بصير گفت: امام کاظم، فرمود: هنگامي که پدرم را مرگ رسيد، به من فرمود: اي پسرم کسي که نمازش را سبک بشمارد، به شفاعت ما نخواهد رسيد. »
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله مي فرمايند: « لا تنال شفاعتي غدا من اخر الصلوه المفروضه بعد وقتها؛ (15)
در روز قيامت شفاعت من به کسي که نماز واجب را بعد از وقتش تاخير اندازد، نمي رسد.»
امام صادق عليه السلام نيز قبل از شهادت و فراخواندن تمام خويشاوندان خود خطاب به آن ها مي فرمايد:
« إن شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلوه؛ (16)
شفاعت ما به (کسي که) نماز را سبک شمارد، نمي رسد. »

نماز وسيله مهار شيطان

همان گونه که در قرآن کريم امر شده است که از صبر و نماز استعانت بجوييد، در احاديث هم بر تواناي نماز در تسهيل امور و دفع شيطان تاکيد شده است. احاديث زير بر نقش ياري گري نماز در مقابله با شيطان تاکيد دارند:
پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله مي فرمايند:
« لا يزال الشيطان ذعرا من المؤمن ما حافظ علي الصلوات الخمس فاذا ضيعهن تجرأ عليه و اوقعه في العظام؛ (17)
تا زماني که مومن بر نمازهاي پنج گانه محافظت مي کند، شيطان از او هراسان است، و هنگامي که آن ها را ضايع کرد بر او جرأت پيدا کرده و در گناهان کبيره او را وارد مي کند. »
امام مهدي (عج) مي فرمايند:
« ما ارغم الشيطان بشيء مثل الصلوه فصلها و ارغم انف الشيطان؛ (18)
هيچ چيزي همانند نماز بيني شيطان را نمي کوبد پس آن را به جا آور و بيني او را بکوب. »
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله: « الصلوه تسود وجه الشيطان؛ (19)
نماز روي شيطان را سياه مي کند. »

نماز و ثواب واقعي آن

آنچه در روايات به عنوان ثواب واقعي نماز مطرح شده است، اغلب آمرزش گناهان است.امام علي عليه السلام مي فرمايد:
« من اتي الصلوه عارفا بحقها غفرالله له؛ (20)
هر کس نماز بگزارد در حالي که به حق آن آشنا باشد خداوند او را مي آمرزد. »
همچنين ايشان مي فرمايند:
« تعاهدوا امر الصلوه و حافظوا عليها و استکثروا منها و تقربوا بها... و انها لتحت الذنوب حت الورق و تطلقها اطلاق الربق و شبهها رسول الله صلي الله عليه و آله بالحمه تکون علي باب الرجل فهو يغتسل منها في اليوم و الليله خمس مرات فما عسي ان يبقي عليه من الدرن؛ (21)
امر نماز را به يکديگر سفارش کنيد و بر آن محافظت نماييد و آن را بسيار به جا آوريد و به وسيله آن تقرب بجوييد... که نماز گناهان را مانند ريختن برگ از درخت، فرو مي ريزد و همچون باز شدن بندها، آدمي را رها مي کند و رسول خدا صلي الله عليه و آله نماز را به چشمه آب گرم تشبيه فرمود که در مجاورت خانه شخص باشد و او در شبانه روز پنج مرتبه در آن شست و شو کند، پس بر اين شخص چرک و کثافتي باقي نخواهد ماند. »
ثواب فوق، در روايات، معمولا براي دو رکعت نماز ذکر شده است.
امام صادق عليه السلام فرموده است:
« من صلي رکعتين يعلم ما يقول فيهما، انصرف و ليس بينه و بين الله عزوجل ذنب إلا غفره له؛ (22)
هر کس دو رکعت نماز بگزارد که مي داند در آن ها چه مي گويد، در حالي از نماز فارغ مي شود که بين او و خداي عزوجل گناهي نيست، مگر آن که آن را برايش آمرزيده است.»
در روايتي ديگر مي فرمايد: « من قبل الله منه صلاه واحده لم يعذبه و من قبل منه حسنه لم يعذبه؛ (23)
هر کس که خداوند از او تنها يک نماز بپذيرد، او را عذاب نخواهد کرد و کسي را که خداوند از او يک حسنه بپذيرد عذابش نمي کند. »
امام باقر عليه السلام) مي فرمايد:
شخصي خدمت پيامبر رسيد و عرض کرد: ثواب نماز را براي من بيان کن، حضرت فرمود:« هنگامي که به نماز مي ايستي و توجه به خداوند مي کني و فاتحه الکتاب مي خواني و سوره اي را تلاوت مي کني و به رکوع و سجود مي روي و آن ها را کامل به جا مي آوري و تشهد و سلام مي دهي، بدان که تمام گناهان تو که بين دو نمازت مي باشد بخشيده مي شود. اين پاداش نماز توست در نماز. » (24)
در حديثي ديگر از پيامبر صلي الله عليه و آله شرط آمرزش گناهان به وسيله نماز، عدم توجه به امور دنيا در نماز ذکر شده است:
« من صلي رکعتين و لم يحدث فيهما نفسه بشيء من امور الدنيا غفر الله له ذنوبه؛ (25)
کسي که دو رکعت نماز به جا آورد و درآن با نفس خود از امور دنيايي صحبت نکند، خداوند گناهان او را مي آمرزد.»

شرايط قبول شدن نماز

مطابق روايات و احاديث پذيرش اعمال انسان منوط به پذيرش نماز است؛ اما براي نمازي که مقبول درگاه حق است، شرايط و نکاتي ذکر شده است که رعايت آن ها از توجه به کثرت نماز و طول قيام به آن ضروري تر است. در بعضي روايات تصريح شده است که به نسبت توجه به باطن نماز اين عبادت پذيرفته مي شود.
عن ابي جعفر و ابي عبدالله عليهما السلام انهما قالا: « مالک من صلاتک الا ما اقبلت عليه فيها فان اوهمها کلها او غفل عن ادائها لفت فضرب بها وجه صاحبها؛ (26)
امام صادق و امام باقر عليهما السلام فرمودند: تو را بهره اي از نماز نيست، مگر آنچه که به آن توجه داشته باشي، پس اگر دل تو به جايي ديگر رود و يا از انجام نماز غافل شوي، پيچيده شود و به صورت صاحبش کوبيده شود. »
امام سجاد عليه السلام در ضمن پاسخي که به سوال ابوحمزه ثمالي مي فرمايد، فرمود:
«...ان العبد الا يقبل من صلاته الا ما اقبل منها بقلبه؛ (27) از بنده نمازش پذيرفته نمي شود، مگر آنچه که با قلبش به آن توجه نموده است.»
همچنين از رسول اکرم صلي الله عليه و آله روايت شده است:
« از بعضي از نمازها نيمي از آن، يا يک سوم يا يک چهارم يا يک پنجم يا يک دهم آن پذيرفته مي شود، بعضي از نمازها چون جامه ي کهنه پيچيده مي شود و به روي صاحبش زده مي شود و از نماز تو نيست، مگر آن که به قلبت به آن اقبال کني ». (28)
امام علي عليه السلام با تاکيد بر پرهيز از اموري که موجب عدم توجه به نماز مي شود، مي فرمايند:
« لا يقومن احدکم في الصلاه متکاسلا و لا ناعسا و لا يفکرن في نفسه، فإنه بين يدي ربه عزوجل و انما للعبد من صلاته ما اقبل عليه منها بقلبه؛ (29)
هيچ گاه نبايد احدي از شما به نماز ايستد، در حالي که کسل و خواب آلود باشد و نبايد در نفس خويش فکر نمايد، زيرا که در مقابل پروردگار عزوجل است و بهره ي بنده از نماز، آن است که با قلبش به آن اقبال و توجه نموده است.»

نقش نوافل (نمازهاي مستحبي)

با توجه به شرايط قبولي نماز در درگاه خداوند، در احاديث براي جبران نواقص آن راه هايي پيشنهاد شده است؛ از جمله به جا آوردن نماز هاي نافله يا مستحبي است.
از ابوحمزه ثمالي روايت شده است:
« رأيت علي بن الحسين عليه السلام يصلي فسقط رداؤه علي احد منکبيه فلم يسوه حتي فرغ من صلاته، قال: فسألته عن ذلک، فقال: و يحک بين يدي من کنت؟ ان العبد لا يقبل من صلاته الا ما اقبل عليه منها بقلبه... فقلت: جعلت فداک، هلکنا ! قال: کلا ان الله يتم ذلک بالنوافل؛ (30)
علي بن الحسين عليه السلام را ديدم که نماز مي خواند، ناگهان رداي او بر يکي از شانه هايش افتاد اما آن حضرت آن را درست نکرد تا اين که از نماز فارغ شد، پس از آن حضرت در مورد آن سوال کردم فرمود: واي بر تو مگر من مقابل چه کسي بودم؟ از بنده نمازش قبول نمي شود مگر آنچه با قلبش به آن توجه داشته باشد. پس گفتم فدايت شوم، هلاک شديم. فرمود: هرگز، خداوند آن (نواقص) را با نوافل کامل مي کند. »
و در حديثي ديگر آمده است:
« عن ابي جعفر عليه السلام، قال: انما جعلت النافله ليتم بها ما يفسد من الفريضه؛ (31)
فرمودند: نافله قرار شده است که آنچه از واجب تباه شود، به وسيله آن (نافله) کامل مي گردد. »
عن ابي بصير، قال: ابو عبدالله عليه السلام يرفع للرجل من الصلاه ربعها او ثمنها او نصفها او اکثر بقدر ماسها و لکن الله تعالي يتم ذلک بالنوافل؛ (32)
ابو بصير مي گويد: ابو عبدالله (امام صادق) عليه السلام فرمود: براي فرد از نماز يک چهارم يا يک هشتم يا نصف آن يا بيشتر، به اندازه اي که سهو کرده باشد، بالا مي رود، اما خداي تعالي آن را با نوافل تمام مي کند. »

نقش علم و تفکر در نماز

متاسفانه در جامعه ي ما، مدرک ايمان تقليد به ظاهر امور عبادي است، در حالي که بنا بر روايات راه تشخيص اهل ايمان و نماز، عقل و آگاهي آن ها است.
اسحاق بن عمار گويد: به حضرت صادق عليه السلام عرض کردم: « إن لي جارا کثيرا الصلاه، کثير الصدقه، کثيرحج لا بأس به فقال: يا اسحاق کيف عقله؟ قال: قلت له - جعلت فداک - ليس له عقل، قال فقال: لا يرتفع بذلک منه؛ (33)
مرا همسايه اي است با نمازگزاري بسيار و صدقه ي بسيار و حج زياد، او را هيچ عيبي نيست. فرمود: اي اسحاق عقل او چگونه است ؟ گفتم: فدايت شوم او را عقلي نيست، فرمود: با آن به جايي نمي رسد. »
از پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله روايت شده است: « رکعتان مقتصدتان في تفکر خير من قيام ليله؛ (34) دو رکعت نماز ميانه با تفکر، بهتر از قيام يک شب به عبادت است. »
در حديثي ديگر آمده است: « نوم علي علم خير من صلاه علي جهل؛ (35) خوابي که با علم باشد (خواب عالم) از نمازي که با جهل باشد، بهتر است. »
« رکعه من عالم بالله خير من الف رکعه من متجاهل بالله؛ (36)
يک رکعت از عالم به خدا بهتر است از هزار رکعت از جاهل به خداوند. »
مطابق سخنان امامان ما، عبادت نادان (جاهل متنسک) نه تنها سودي براي دين ندارد، بلکه موجب ضربه به دين خواهد شد.
چنان که امام صادق عليه السلام از آن به «شکستن کمر خود» تعبير مي کنند:
« قطع ظهري اثنان: عالم متهتک و جاهل متنسک...؛ (37)
دو گروه کمر مرا شکستند: عالم گنهکار و عبادت کننده ي نادان...»
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله در بيان تفاوت باطن دو نماز، ( سطحي و واقعي ) مي فرمايد:
« دو نفر از امت من به نماز مي ايستند، در حالي که تفاوت نماز آن ها به اندازه ي فاصله ي آسمان و زمين است.» (38)

ميزان قبولي نماز با توجه به احاديث

همچنين در احاديث راه هايي براي آگاهي از ميزان قبولي نماز و نيز تأثير نماز، مشخص شده است که به مواردي اشاره مي شود:
امام صادق عليه السلام مي فرمايد:
« من احب ان يعلم اقبلت صلوته ام لم تقبل فلينظر هل منعته صلوته عن الفحشاء و المنکر ؟ فبقدر ما منعته قبلت منه؛ (39)
هر کس دوست دارد که بداند آيا نمازش قبول گشته يا خير؟ پس بايد ببيند که آيا نماز او را از فحشا و منکر باز مي دارد؟ پس به اندازه اي که او را باز دارد ازآن نماز قبول مي شود.
همچنين پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله مي فرمايد:
« من لم تينهه صلوته عن الفحشاء و المنکر لم يزدد بها من الله الا بعدا؛(40)
هرکس که نمازش او را از فحشا و منکر باز ندارد، آن نماز جز دوري از خداوند نتيجه اي ندارد. »

سيره عملي امامان معصوم عليه السلام در نماز

با توجه به اخبار و روايات، آن بزرگواران همواره حتي در صحنه هاي نبرد و مواقع خوف متوجه و مترصد داخل شدن وقت اين فريضه بوده اند. در روايات آمده است: هنگامي که پيغمبر صلي الله عليه و آله به نماز مي ايستاد مانند لباس افتاده اي بود: « کان اذا قام الي الصلوه کأنه ثوب ملقي. » (41)
همچنين از بعضي زن هاي رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل شده است هنگامي که با رسول خدا بوديم، چون وقت نماز مي رسيد گويي او ما را نمي شناخت و ما او را نمي شناختيم، براي اشتغالي که به خدا پيدا مي کرد از هر چيز. » (42)
حضرت علي عليه السلام در جريان جنگ صفين مدام مراقب آفتاب و وقت نماز بود، او در پاسخ به سوال يکي از ياران خود فرمود: ما براي برپاداشتن نماز با آن ها مي جنگيم. در روايتي ديگر آمده است: چون وقت نماز مي شد، به خود مي پيچيد و متزلزل مي شد. از آن حضرت علت تغيير حالشان سوال شد، فرمودند: زيرا وقت امانتي که خداي تعالي آن را بر آسمان ها و زمين ها عرضه داشت و آن ها از حمل آن ابا کردند، فرا رسيده است. (43) و نيز روايت شده است:
« اذا دخل الصلوه کان کأنه بناء ثابت او عمود قائم لا يتحرک و کان ربما رکع او سجد فيقع الطير عليه؛ (44)
هنگامي که داخل نماز مي شد، گويي ديواري ثابت يا ستوني ايستاده بود که حرکت نمي کرد، شايد گاهي رکوع يا سجده مي کرد، پرنده اي بر او مي نشست.»
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله در توصيف حال حضرت زهرا (س) فرمود:
« اما ابنتي فاطمه... متي قامت في محرابها بين يدي ربها جل جلاله... يقول الله عزوجل لملائکه، يا ملائکتي انظروا الي امتي فاطمه سيده أمائي قائمه بين يدي ترتعد فرائصها من خيفتي، و قد اقبلت بقلبها علي عبادتي... (45)؛
اما دخترم فاطمه... هنگامي که در محرابش در مقابل پروردگارش -جل جلاله- به نماز مي ايستد ... خداي عزوجل به ملائکه خود مي فرمايد: اي ملائکه من، به سرور بندگانم فاطمه نگاه کنيد که در مقابل من ايستاده است و مفاصل او از ترس من مي لرزد و با قلب خود به عبادت من اقبال نموده است.»
امام صادق عليه السلام مي فرمايد: « ان الحسن بن علي عليه السلام کان اذا اقام في صلاته ترتعد فرائضه بين يدي ربه عزوجل...؛ (46)
... حسن بن علي عليه السلام هنگامي که به نماز مي ايستاد، در مقابل پروردگارش- عزوجل - مفاصلش مي لرزيد. »
سيد بن طاوس قدس سره در فلاح السائل نقل کرده است: امام حسين عليه السلام وقتي وضو مي گرفت رنگش تغيير مي کرد و مفاصلش مي لرزيد. از آن حضرت علت را پرسيدند، فرمود: « براي کسي که بين دو دست صاحب عرش ايستاده، سزاوار است که رنگش زرد و مفاصلش بلرزد. » (47)
قضيه ابوحمزه ثمالي را در هنگام مشاهده امام سجاد عليه السلام را قبلا ذکر کرديم، در مورد امام سجاد عليه السلام و احوال او در نماز، داستان هاي بسياري نقل شده است که آن حضرت چون وقت نماز مي شد، پوستش مي لرزيد و رنگش زرد مي شد و چون بيد مي لرزيد و زماني که به نماز مي ايستاد، گويي که ساقه درختي بود چيزي از او حرکت نمي کرد مگر آنچه که باد از او حرکت مي داد. » (48)
« و عن ابي ايوب قال: کان ابو جعفر و ابو عبدالله عليهما السلام اذا قاما الي الصلوه تغيرت الوانهما حمره و مره صفره کأنهما يناجيان شيئا يريانه؛ (49)
ابوايوب مي گويد: امام صادق و امام باقر عليهما السلام هنگامي که به نماز مي ايستادند، رنگ رخسارشان گاهي سرخ و گاهي زرد مي شد، گويي که آنان با چيزي که او را مي بينند صحبت مي کنند. »
شرح حال عبادت امام موسي و امام رضا و امام حسن عسگري عليهما السلام در زندان از زبان زندان بان، حکايت از سيره عملي آن بزرگان دين در اهتمام به نماز و اداي حق بندگي دارد.

پي نوشت ها:

1. نهج الفصاحه، ص 695-696.
2. ميزان الحکمه، ج 5، ص 369.
3. نهج الفحاحه، ص 624.
4. بحارالانوار، ج 81، ص 456.
5. کنزالعمال، ج 7، ص 279، روايت 18870.
6. نهج الفحاحه، ص 397 نهج البلاغه، حکمت 131، ص 1152.
7. بحارالانورا، ج 80، ص 18.
8. امام خميني، آداب الصلوه، ص 34 ( پاورقي به نقل از اعتقادات مرحوم مجلسي، ص 29).
9. همان، ص 19.
10. ماعون (107)، آيه 4 و 5.
11. ميزان الحکمه، ج 5، ص 402.
12. مجموعه الاخبار، ص 205.
13. بحارالانوار، ج 80، ص 10.
14. امام خميني، چهل حديث، ص 427، ( فروع کافي، ج 3، ص 270).
15. بحارالانوار، ج 80، ص 17.
16. بحارالانوار، ج 81، ص 372.
17. همان، ج 80، ص 12.
18. همان، ج 53، ص 182.
19. نهج الفصاحه، ص 396.
20. ميزان الحکمه، ج 5، ص 371.
21. فيض الاسلام، نهج البلاغه، خطبه 197، ص 643-644.
22. بحارالانوار، ج 81، ص 375.
23. وسائل الشيعه، ج 3، ص 22، حديث 7.
24. محسن کازروني، خلوتگه راز، چاپ دوم، ناشر: مولف، چاپ الهادي، بهار 1373، ( به نقل از مجمع البيان، ذيل آيه 114 سوره هود ).
25. بحارالانوار، ج 81، ص 381.
26. بحارالانوار، ج 81، ص 388.
27. همان، ج 81، ص 384.
28. همان، ص 381.
29. بحارالانوار، ج 81، ص 375.
30. بحارالانوار، ج 81، ص 375.
31. وسائل الشيعه، ج 3، ص 54، حديث 10.
32. همان، حديث 12.
33. اصول کافي، ج 1، ص 28.
34. بحارالانوار، ج 81، ص 381.
35. نهج الفصاحه، ص 633.
36. نهج الفصاحه، ص 350.
37. ميزان الحکمه، ج 6، ص 509.
38. آداب الصلوه، امام خميني، ص 38 ( به نقل از بحارالانوار، ج 18، ص 249، حديث 41).
39. بحارالانوار، ج 82، ص 198.
40. نهج الفصاحه، ص 582.
41. بحارالانوار، ج 81، ص 380.
42. همان، ص 387.
43. همان، ص 381.
44. همان، ص 391.
45. ميزان الحکمه، ج 5، ص 382.
46. بحارالانوار، ج 81، ص 387.
47. امام خميني، آداب الصلوه، ص 112.
48. بحارالانورا، ج 81، ص 381.
49. همان.

منبع: بهشت وصال

آموزش صحيح خواني نماز

  • نوشته شده توسط مدير سايت
  • دسته: نماز
  • بازدید: 2518

 

 

آموزش صحيح خواني نماز

دانلود فايل صوتي""  آموزش نماز(تجويد الصلوه)  "" استاد سيد محسن موسوي بلده

 

آموزش صحيح خواني نماز

دانلود فايل صوتي""  اذان  "" مرحوم استاد حسين صبحدل

دانلود فايل صوتي""  قرائت نماز  "" استاد عباس سليمي

دانلود فايل صوتي""  نيايش  "" استاد حسين صبحدل

 

آموزش صحيح خواني نماز

دانلود فايل صوتي""  اذان  "" مرحوم استاد محمد غفاري

دانلود فايل صوتي""  قرائت نماز  "" استاد معتز آقايي

دانلود فايل صوتي""  دعاي فرج  "" حجه الاسلام موسي صفي خاني

 

آموزش صحيح خواني نماز

دانلود فايل صوتي""  اذان  "" استاد سيد مرتضي سادات فاطمي

دانلود فايل صوتي""  قرائت نماز  "" حجه الاسلام سيد محمد جواد موسوي درچه اي

دانلود فايل صوتي""  دعاي فرج  "" گروه تواشيح و همخواني اهل البيت(ع)

 

آموزش صحيح خواني نماز

دانلود فايل صوتي""  اذان  "" استاد محمد حسين سعيديان

دانلود فايل صوتي""  قرائت نماز  "" حجه الاسلام موسي صفي خاني

دانلود فايل صوتي""  دعاي فرج  "" استاد فرهمند

 

آموزش صحيح خواني نماز

دانلود فايل صوتي""  اذان  "" استاد سعيد طوسي

دانلود فايل صوتي""  قرائت نماز  "" استاد بهروز ياريگل

دانلود فايل صوتي""  دعاي فرج  "" حجه الاسلام سيد رسول موسوي واعظ

دانلود فايل صوتي""  دعاي وحدت  "" گروه تواشيح و همخواني اهل البيت(ع)

 

آموزش صحيح خواني نماز

دانلود فايل صوتي""  قرائت و ترجمه كامل اقامه، سوره هاي حمد، توحيد و اذكار نماز  ""

دانلود فايل صوتي""  مناجات  "" گروه تواشيح و همخواني اهل البيت(ع)

 

نماز از دیگاه قرآن-بخش دوم

  • نوشته شده توسط مدير سايت
  • دسته: نماز
  • بازدید: 1071

 

 

81 اثر سجده در چهره ياران پيامبر 

محمد رسول الله و الذين معه اشداء على الكفار رحماء بينهم تريهم ركعا سجدا يبتغون فضلا من الله و رضوانا سيماهم فى و جوههم من اثر السجود محمد فرستاده خدا است و كسانى كه با او هستند در برابر كفار سر سخت و شديد، و در ميان خود مهربانند، پيوسته آنها را در ركوع و سجود مى بينى ، آنها همواره فضل خدا و رضاى او را مى طلبند، نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمايان است . (فتح ، 21)

82 نماز و بازار

رجال لا تلهيهم تجارة و لا بيع عن ذكر الله و اقام الصلوة وايتاء الزكوة . يخافون يوما تتقلب فيه القلوب و الابصار مردانى كه نه تجارت و نه معامله آنها را از ياد خدا و برپا داشتن نماز و اداى زكات غافل نمى كند. (نور، 37)

83 نماز، كارخانه انسان سازى

ان الانسان خلق هلوعا، اذا مسه الشر جزوعا، و اذا مسه الخير منوعا، الا المصلين انسان حريص و كم طاقت آفريده شد هنگامى كه بدى به او رسد بى تابى مى كند، و هنگامى كه خوبى به او برسد مانع ديگران مى شود، مگر نمازگزاران . (معارج ، 19 تا 23)

84 اوصاف بر جسته نماز گزاران

الذين هم على صلاتهم دائمون و الذين فى اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم و الذين يصدقون بيوم الدين . و الذين هم من عذاب ربهم مشفقون و الذين هم لفروجهم حافظون و الذين هم لا ما ناتهم و عهدهم راعون و الذين هم بشهاداتهم قائمون و الذين هم على صلاتهم يحافظون اولئك فى جنات مكرون.(نماز گزاران نمازها را پيوسته به جا مى آوردند. در اموالشان حق معلومى است براى تقاضا كنندگان و محرومان ، و به روز جزا ايمان دارند و از عذاب پروردگارشان بيمناكند و دامان خويش را از بى عفتى حفظ مى كنند. و آنها كه امانتها و عهد خود را رعايت مى كنند، و قيام به اداى شهادت حق مى نمايند. و براى نماز خود مراقبت دارد. اين افراد در باغهاى بهشتى گراميند).(معارج ، 23 تا 25)

85 يارى طلبى از نماز

يا ايها الذين امنوا استعينوا بالصبر و الصلوة ان الله مع الصابرين.(اى افراد با ايمان از صبر و استقامت و از نماز (در برابر حوادث سخت زندگى ) كمك بگيرد. (همانا) خداوند با صابران است).(بقره ، 152)

86 ياد خدا سبب رستگاری

و اذكروا الله كثيرا لعلكم تفلحون.(خدا را فراون ياد كنيد تا رستگار شويد).(انفال ، 45)

87 صبح و شام ياد خدا

و اذكر ربك فى نفسك تضرعا و خيفة و دون الجهر من القول بالغدو و الا و الاصال و لا تكن من الغالفين.(پروردگارت را در دل خود از روى تضرع و خوف و آهسته و آرام ، صبحگاهان و شامگاهان ياد كن و از غافلان مباش).(اعراف ، 205)

88 سود نماز براى خود انسان

و لا تزر وازرة وزر اخرى و ان تدع مثقلة الى حملها لا يحمل منه شى ء ولو كان ذاقربى انما تنذر الذين يخشون ربهم بالغيب و اقاموا الصلوة و من تزكى فانما يتزكى لنفسه و الى الله المصير.(هيچ گاهى گنهكارى بار گناه ديگرى را بر دوش نمى كشد؛ و اگر شخص ‍ سنگين بارى ديگرى را براى حمل گناه خود بخواند، چيزى از آن بر دوش ‍ نخواهد گرفت ، هر چند از نزديكان او باشد! تو فقط كسانى را بيم مى دهى كه از پروردگار خود در پنهانى مى ترسند و نماز را بر پا مى دارند؛ و هر كس ‍ پاكى (و تقوا) پيشه كند، نتيجه آن به خودش باز مى گردد؛ و بازگشت (همگان ) به سوى خداست).(فاطر، 18)

89 آسان بودن نماز براى خاشعان

و استعينوا بالصبر و الصلوة انها لكبيرة الا على الخاشعين.(در زندگى از صبر و نماز كمك گيريد هر چند نماز كار مشكلى است مگر براى فروتنها. (بقره ، 45)

90 در همه حال به ياد خدا باشيد

الذين يذكرون الله قياما و قعودا و على جنوبهم و يتفكرون فى خلق السموات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانك فقنا عذاب النار.(همانها كه خدا را در حال ايستاده و نشسته و آنگاه كه بر پهلو خوابيده اند ياد مى كنند و در اسرار آفرينش آسمانها و زمين مى انديشند و مى گويند بارالها! اينها را بيهوده نيافريده اى ، منزهى تو را از عذاب نگاه دار).(آل عمران ، 191)

91 نماز و ياد خدا

و اقم الصلوة لذكرى.(نماز را براى ياد من به پا داريد).(طه ، 14)

92 به ياد خدا باشيد

فاذكرونى اذكركم و اشكروالى و لا تكفرون.(به ياد من باشيد تا به ياد شما باشم و شكر مرا گوييد و كفران (در برابر نعمتها) نكنيد).(بقره ، 152)

93 خشوع در نماز

قد افلح المؤ منون ، الذين هم فى صلاتهم خاشعون.(مؤ منان رستگار شدند، آنهايى كه در نمازشان با خشوع هستند).(مؤ منون ، 1و2)

94 زكات دادن على (عليه السلام ) در حال نماز

انما وليكم الله و رسوله و الذين امنو الذين يقيمون الصلوة و يؤ تون الزكوة و هم راكعون.(سرپرست و ولى شما خدا و رسول اوست و مؤ منانى كه نماز به پا داشته و فقيران را در حال ركوع زكات مى دهند).(مائده ، 55)

95 نتيجه ترك عبادت

ان الذين يستكبرون عن عبادتى سيد خلون جهنم داخرين .(آنان كه از عبادت كردن به خداوند تكبر مى ورزند، هر چه زودتر ذليلانه به جهنم فرو خواهند رفت) .(مؤ من ، 60)

96 نماز يكى از علائم ايمان

انما المؤ منون الذين اذا ذكر الله و جلت قلوبهم و اذا تليت و عليهم اياته زادتهم ايمانا و على ربهم يتو كلون الذين يقيمون الصلوة و مما رزقناهم ينفقون اولئك هم المؤ منون حقا لهم درجات عند ربهم و مغفرة و رزق كريم.(مؤ منان كسانى هستند كه هرگاه خدا نزد آنها ياد شود دلهاى آنها مى ترسد و هرگاه آيات خدا بر آنها تلاوت شود ايمانشان بيشتر مى گردد و بر پروردگار خود توكل مى كنند، آنان كه نماز را بپا مى دارند و از آنچه به آنها داده ايم انفاق مى كنند و مؤ منان حقيقى آنها هستند، براى آنان درجات (فوق العاده اى ) نزد پروردگارشان است و براى آنها آمرزش و روزى بى نقص و عيب است) .(انفال ، 2 تا4)

97 رفع ناراحتيهاى پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم از طريق نماز

فسبح بحمد ربك وكن من الساجدين واعبد ربك حتى ياءتيك اليقين.((غم مخور) و به ذكر اوصاف كمال پروردگارت تسبيح گو و از نمازگزارن باش و دائم به پرستش خداى خود مشغول باش تا ساعت يقين بر تو فرا رسد).(حجر، 98)

98 تاءثير روگردانى از ذكر خدا

  و من اعرض عن ذكرى فان له معيشة ضنكا و نحشره القيامة اعمى.(هر كسى از ياد من روى گردان شود زندگى تنگ (و سختى ) خواهد داشت ، و روز قيامت او را نابينا محشور مى كنيم).(طه ، 124)

99 نتيجه نماز و تقوى

و اقاموا الصلوة و من تزكى فانما يتزكى لنفسه و الى الله المصير.(نماز را بر پا مى دارند، و هر كس پاكى (و تقوا) پيشه كند، نتيجه آن به خودش ‍ باز مى گردد، و بازگشت (همگان ) به سوى خداست) .(فاطر، 18)

بخش سوم : آداب و شرايط نماز

  100 آداب نماز

  ... و لا تجهر بصلاتك و لا تخافت بها و ابتغ بين ذلك سبيلا.(... و تو در نماز نه صدا را بسيار بلند و نه بسسيار آهسته گردان بلكه حد متوسط را اختيار كن) .(اسراء، 110)

101 اذان

و اذا ناديتم الى الصلوة اتخذوها هزوا و لعبا ذلك بانهم قوم لايعقلون.(اينان وقتى شما اذان نماز مى گوييد آن را وسيله تفريح خود گرفته بازيچه اش ‍ مى پندارند، و اين براى اين است كه مردى بى خردند).(مائده ، 58)

102 فلسفه وضو، تيمم و غسل

يا ايها الذين آمنوا اذا قمتم الى الصلوة فاغسلوا وجوهكم و ايديكم الى المرافق و امسحوا برؤ ؤ سكم و ارجلكم الى الكعبين و ان كنتم جنبا فاطهروا و ان كنتم مرضى او على سفر او جاء احد منكم من الغائط او لمستم النساء فلم تجدوا ماء فتيمموا صعيدا طيبا فامسحوا بوجود هكم و ايديكم منه ما يريد الله ليجعل عليكم من حرج و لكن يريد ليطهر كم و ليتم نعمته عليكم لعلكم تشكرون.(اى كسانى كه ايمان آورده ايد هنگامى كه براى نماز بپاخاستيد صورت و دستها را تا آرنج بشوييد و سر و پاها را تا مفصل (يا برآمدگى پشت پا) مسح كنيد و اگر جنب باشيد خود را بشوييد (غسل كنيد) و اگر بيمار يا مسافر باشيد يا يكى از شما از محل پستى آمده (قضاى حاجت كرده ) يا با زنان تماس گرفته باشيد (آميزش جنسى كرده ايد) و آب (براى غسل يا وضو) نيابيد با خاك پاكى تيمم كنيد و از آن بر صورت (پيشانى ) و دستها بكشيد، خداوند نمى خواهد مشكلى براى شما ايجاد كند بلكه مى خواهد شما را پاك سازد و نعمتش را بر شما تمام نمايد شايد شكر او را بجا آوريد).(مائده ، 6)

103 جهت قبله هنگام نماز

و من حيث خرجت فول و جهك شطر المسجد الحرام و انه للحق من ربك و ما الله بغافل عما تعملون.(از هر كجا (و از هر شهر و نقطه اى ) خارج شدن (به هنگام نماز) روى خود را به جانب مسجدالحرام كن . اين فرمان دستور حقى است از طرف پروردگار تو، و خداوند از كردار شما غافل نيست) .

104 اخلاص در نماز

قل ان صلاتى و نسكى و محياى و مماتى لله رب العالمين * لا شريك له و بذلك امرت و انا اول المسلمين.(بگو همانا نماز و تمام عبادات و زندگى و مرگ من همه براى خداوند پروردگار جهانيان است *شريكى براى او نيست و به همين دستور يافته ام و من نخستين مسلمان هستم). (انعام ، 162 و 163)

105 محافظت بر نماز

و الذين هم على صلوتهم ، يحافظون ، اولئك هم الوارثون.(و آنها كه از نمازها مواظبت مى نمايند، آنها وارثانند).(مؤ منون ، 9و10)

106 خداوند نماز گذشته را قبول مى كند

و كذلك جعلناكم امة وسطا لتكونوا شهداء على الناس و يكون الرسول عليكم شهيدا و ما جعلنا القبله التى كنت عليها الا لنعلم من يتبع الرسول ممن ينقلب على عقبيه و ان كانت لكبيرة الا على الذين هدى الله و ما كان الله ليضيع ايمانكم ان الله بالناس لرؤ ف رحيم.(همان گونه (كه قبلا شما، يك قبله ميانه است ) شما را نيز، امت ميانه اى قرار داديم (در حد اعتدال ، ميان افراط و تفريط) تا بر مردم گواه باشيد، و پيامبر هم بر شما گواه است.و ما، آن قبله اى را كه قبلا بر آن بودى ، تنها براى اين قرار داديم كه افرادى كه از پيامبر پيروى مى كنند، از آنها كه به جاهليت باز مى گردند، مشخص شوند. و مسلما اين حكم ، جز بر كسانى كه خداوند آنها را هدايت كرده ، دشوار بود. (اين را نيز بدانيد كه نمازهاى شما در برابر قبله سابق ، صحيح بوده است ) و خدا هرگز ايمان (نماز) شما را ضايع نمى گرداند، زيرا خداوند نسبت به مردم ، رحيم و مهربان است .(بقره ،143)

107 تعقيب نماز

فاذا قضيتم الصلوة فاذكروا الله قياما و قعودا و على جنوبكم فاذا اطماننتم فاقيموا الصلوة ان الصلوة كانت على المؤ منين كتابا موقوتا.(و هنگامى كه نماز را به پايان رسانيدند خدا را ياد كنيد در حالى ايستادن و نشستن و به هنگامى كه به پهلو خوابيده اند، و هرگاه آرامش يافتيد (و حالت خوب زايل گشت ، نماز را به صورت معمول ، انجام دهيد، زيرا نماز وظيفه ثابت و معينى براى مؤ منان است) .(نساء، 103)

108 وقت نماز صبح و ظهر

اقم الصلوة لدلوك الشمس الى غسق الليل و قران الفجر ان قران الفجر كان مشهودا.(نماز را از زوال خورشيد تا نهايت تاريكى شب (نيمه شب ) برپا دار، و همچنين قرآن فجر (نماز صبح ) را، چرا كه قرآن فجر مورد مشاهده (فرشتگان شب و روز)است) .(اسراء، 78)

109 نمازهاى پنجگانه

فا صبر على ما يقولون و سبح بحمد ربك قبل طلوع الشمس و قبل غروبها و من اناى الليل فسبح و اطراف النهار لعلك ترضى .(بنابراين در برابر آنچه گويند صبر كن و قبل از طلوع آفتاب و پيش از غروب آن و همچنين در اثناى شب و اطراف روز تسبيح حمد پروردگارت را بجا آور تا خشنود شوى ).(طه ، 130)


110 اهميت نماز ظهر و مراقبت بر نمازها

حافظوا على الصلوات و الصلوة الوسطى و قوموا لله قانتين.(در انجام همه نمازها و نماز ميانى (ظهر) كوشش و مواظبت كنيد، در حال عبادت و خضوع كنان براى خدا به پا خيزيد).(بقره ، 238)

111 نماز و وقت شناسی

فسبحان الله حين تمسون و حين تصبحون . و له الحمد فى السموات و الارض و عشيا و حين تظهرون.(منزه است خداوند به هنگامى كه شام مى كنيد و صبح مى كنيد. و حمد و ستايش مخصوص اوست در آسمان و زمين ، و تسبيح و تنزيه براى اوست به هنگام عصر و هنگامى كه ظهر مى كنيد).(روم ، 17)

112 اشاره به نماز عصر

والعصر.(به عصر سوگند).(عصر، 1)

113 ثابت بودن وقت نماز

فاقيموا الصلوة ان الصلوة كانت على المؤ منين كتابا مؤ قونا.(نماز را بر پا داريدكه راستى نماز وظيفه ثابت و معينى است براى مؤ منان).(نساء 103)

114 تحريم نماز در حال مستى

يا ايها الذين آمنوا لا تقربوا القربوا الصلوة و انتم سكارى حتى تعلموا ما تقولون.(اى كسانى كه ايمان آورده ايد در حالى كه مست هستيد به نماز نزديك نشويد تا بدانيد چه ميگوئيد).(نساء، 44)

115 نماز از روى كسالت

ان المنافقين يخادعون الله و هو خادعهم و اذا قاموا الى الصلاة قاموا كسالى يراؤ ون الناس و لا يذكرون الله الا قليلا.(منافقان مى خواهند خدا را فريب دهند، در حالى كه او آنها را فريب مى دهد و هنگامى كه به نماز بر مى خيزند با كسالت بر مى خيزند و در برابر مردم رياى مى كنند و خدا را جز اندكى ياد نمى نمايند).(نساء، 142) بخش چهارم : نماز انبياء

116 نماز پيامبر

فسبح بحمد ربك و كن من الساجدين و اعبد ربك حتى ياءتيك اليقين.((غم مخور) و به ذكر او صاف كمال پروردگارت تسبيح گو و از نمازگزاران با و دائم به پرستش خداى خود مشغول باش تا ساعت يقين بر تو فراهم رسد).(حجر، 98)

117 نماز حضرت زكريا (ع )

هو قائم يصلى فى المحراب.(حضرت زكريا (عليه السلام ) در محراب ايستاده مشغول نماز شد).(آل عمران ، 30)

118 وظايف والدين در آموزش نماز

و امر اهلك با الصلوة و اصطبر عليها لا نسئلك رزقا نحن نرزقك و العاقبه للتقوى .(و خانواده خود را به نماز دستور ده و بر انجام آن شكيبا باش ما از تو روزى نمى خواهيم بلكه ما به تو روزى مى دهيم و عاقبت نيك براى تقوا است) .(طه ، 132)

119 دعوت خانواده به نماز

وكان يامر اهله با لصلوة و الزكوة و كان عند ربه مرضيا.(او (اسماعيل ) همراه خانواده خود را به نماز و زكات دعوت مى كرد و همراره مورد رضايت پروردگارش بود).(مريم ، 55)

120 توصيه به حضرت مريم براى نماز

يا مريم اقنتى لربك واسجدى واركعى مع الراكعين .(اى مريم ! (به شكرانه اين نعمت ) براى پروردگار خود خضوع كن و سجده بجا بياور و با ركوع كنندگان ركوع نما).(آل عمران ، 43)

121 دعاى ابراهيم (ع ) براى اقامه نماز

رب اجعلنى مقيم الصلوة و من ذريتى ربنا و تقبل دعاء.(پروردگارا مرا از بر پا كنندگان نماز قرار ده و از فرزندان من نيز چنين كن ، پروردگارا دعاى (ما را) بپذير).(ابراهيم ، 40)

122 عبادت ، عامل نجات يونس

فلو لا انه كان من المسبحين للبث فى بطنه الى يوم يبعثون.(و اگر او از تسبيح كنندگان نبود تا روز قيامت در شكم ماهى مى ماند).(صفات ، 143و144)

123 شعيب و نماز

قالوا يا شعيب اصلوتك تاءمرك ان نترك ما يعبد اباؤ نا او ان نفعل فى اموالنا ما نشاء انك لانت الحليم الرشيد.(گفتند: اى شعيب آيا نمازت تو را دستور مى دهد كه ما آنچه را پدرانمان مى پرستيدند ترك گوئيم ؟ و آنچه را مى خواهيم در اموالمان انجام ندهيم ؟ تو مرد بردبار و رشيدى هستى ؟(هود، 87)

124 سفارش لقمان به فرزندش در مورد نماز

يا بنى اقم الصلوة و امر بالمعروف و انه عن المنكر و اصبر على ما اصابك ان ذلك من عزم الامور.(پسرم : نماز را بر پادار و امر به معروف و نهى از منكر كن و در برابر مصائبى كه به تو مى رسد با استقامت و شكيبا باش كه اين از كارهاى مهم و اساسى است) .(لقمان ، 17)

125 نماز اولين فرمان به موسى (ع )

اننى انا الله لا اله الا انا فاعبدنى و اقم الصلوة لذكرى.(من الله هستم معبودى جز من نيست مرا پرستش كن و نماز را براى ياد من به پادار). (طه ، 14)

 

 

 

126 اسحاق و يعقوب و نماز

و وهبنا له اسحاق و يعقوب نافله و كلا جعلنا صالحين و جعلنا هم ائمه يهدون بامرنا و اوحينا اليهم فعل الخيرات و اقام الصلوة و ايتاء الزكوة و كانوا لنا عابدين.(ما به ابراهيم ، اسحاق و فرزندزاده اش يعقوب را عطا كرديم و همه را صالح و شايسته و لايق مقام نبوت قرار داديم ، و آنان را به پيشوايى خلق بر گزيديم تا مردم را هدايت كنند، و هر كار نيكو را از انواع عبادات و خيرات مخصوصا اقامه نماز و اداى زكات را به آنان وحى كرديم و ايشان براى ما بندگان سر به فرمان بودند).(انبياء، 72و73) 127 مقام ابراهيم (عليه السلام ) و جايگاه نماز  و اذا جعلنا البيت مثابه الناس و امنا و اتخذوا من ابراهيم مصلى و عهدنا الى ابراهيم و اسماعيل ان طهرا بيتى للطائفين و العاكفين و الركع السجود (و به خاطر بياوريد) هنگامى كه خانه كعبه را مركز امن و امان براى مردم قرار داديم (و براى تجديد همين خاطره ) از مقام ابراهيم نماز گاهى براى خود انتخاب كنيد و ما به ابراهيم و اسماعيل امر كرديم كه خانه مرا براى طواف كنندگان و مجاوران و ركوع كنندگان و سجده كنندگان (نمازگزاران ) پاك و پاكيزه كنيد).(بقره ، 125) 128 نماز در آئين حضرت عيسى (ع )   و جعلنى مباركا اين ما كنت و اوصافى بالصلوة و الزكوة ما دمت حيا.(مرا وجودى پر بركت قرار داده هر جا كه باشم و مرا توصيه به نماز و زكات كرده است تا زمانى كه زنده ام) .(مريم ، 31) بخش پنجم : سهل انگارى و ترك نماز   129 مراقبت از نماز   و الذين يؤ منون بالاخره يؤ منون به وهم على صلاتهم يحافظون.(آنها كه به آخرت ايمان دارند به آن ايمان مى آورند و مراقب نمازهاى خويش مى باشند).(انعام ، 92) 130 نماز و سهل انگارى   فويل للمصلين الذين هم عن صلاتهم ساهون .(پس واى بر نمازگزاران آنهايى كه در نمازشان سهل انگارند).(ماعون ، 4و5) 131 ضايع كنندگان نماز   فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة و اتبعوا الشهوات فسوف يلقون غيا.(اما بعد از آنها فرزندان نا شايسته اى روى كار آمدند كه نماز را ضايع كردند و پيروى از شهوات نمودند و به زودى (مجازات ) گمراهى خود را خواهند ديد).(مريم ، 59) 132 عذاب سخت ترك كنندگان نماز   فى جنات يتساءلون عن المجرمين ما سلككم فى سقر قالوا لم نك من المصلين.(آنها در باغهاى بهشتند و سؤ ال مى كنند از مجرمان ، چه چيز شما را به دوزخ فرستاد؟ مى گويند: ما از نماز گزاران نبوديم) .(مدثر، 40 تا 43) 133 غفلت از ذكر خداوند   و من يعش عن ذكر الرحمن نقيض له شيطانا فهوله قرين .(هر كس از ياد خدا رويگردان شود شيطان را به سراغ او مى فرستيم و همراه قرين او باشد).(ز خرف ، 36) 134 ترك نكردن نماز حتى در صحنه جنگ   فان خفتم فرجالا او ركبانا فاذا منتم فاذكرو الله كما علمكم مالم تكونوا تعلمون.(و اگر (به خاطر جنگ يا خطر ديگرى ) بترسيد (نماز را) در حال سواره و يا پياده انجام دهيد، اما به هنگامى كه امنيت خود را بازيافتيد خدا را ياد كنيد (نماز را به صورت معمولى بخوانيد) آنچنان كه به شما تعليم داد چيزهايى را كه نمى دانستيد).(بقره ، 239) 135 تا آخر عمر در حال نماز باشيم   و اعبد ربك حتى ياءتيك اليقين.(و پروردگارت را عبادت كن تا يقين (مرگ ) فرا رسد).(حجر، 99) 136 نتيجه روگردانى از ذكر خدا   و من اعرض عن ذكرى فان له معيشة ضنكا و نحشره يوم القيامة اعمى.(هر كس از ياد من روى گردان شود زندگى تنگ (و سختى ) خواهد داشت ، و روز قيامت او را نابينا محشور مى كنيم) .(طه ، 124) 137 مزاحمت كافران نسبت به نمازگزاران   ارايت الذى ينهى ، عبدا اذا طى.( به من خبر دهيد آيا كسى كه نهى مى كند بنده اى را كه مشغول نماز است آيا مستحق عذاب نيست) . (علق ، 9و10) 138 ترك نماز   فلا صدق و لا صلى).(او هرگز ايمان نياورد و نماز نخواند).(قيامت ، 31) 139 نهى نماز بر ميت منافق   و لا تصل على احد منهم مات ابدا و لا تقم على قبره انهم كفروا بالله و رسوله و ماتوا و هم فاسقون).(اى محمد) بر هيچ يك از آنها كه بميرد نماز نخوان و بركنار قبرش (براى دعا و طلب آمرزش ) نايست ، چرا كه آنها به خدا و رسولش كافر شدند و در حالى كه فاسق بودند از دنيا رفتند) (توبه ، 84) 140 لجاجت كافران در مورد ترك نماز   و اذا قيل لهم اركعوا لا يركعون).(و هنگامى كه به آنها گفته شود ركوع كنيد ركوع نمى كنند).((مرسلات ، 48) 141 نماز بى ارزش   و ما لهم الا يعذبهم الله و هم يصدون عن المسجد الحرام و ما كانوا اولياء ان اولياؤ ه الا المتقون ولكن اءكثرهم لا يعلمون  و ما كان صلاتهم عندالبيت الا مكاء و تصدية فذوقوا العذاب بما كنتم تكفرون).(چرا خدا آنها را مجازات نكند با اينكه از (عبادت موحدان در كنار) مسجد الحرام جلوگيرى مى كنند در حالى كه سرپرست آن نيستند، سرپرست آن فقط پرهيزكارانند ولى بيشتر آنها نمى دانند  نماز آنها (كه مدعى هستند ما هم نماز داريم ) نزد خانه (خدا) چيزى جز صورت كشيدن و كف زدن نبوده پس بچشيد عذاب (الهى ) را به خاطر كفرتان).(انفال ، 34و35) 142 نماز منافقان از روى كسالت   و لا ياءتون الصلوة الا و هم كسالى).(منافقان نماز نمى خوانند مگر با كسالت و بى حالى).(توبه ، 54) 143 مخالفت ابليس از سجده بر آدم   و اذا قلنا للملئكة اسجدوا الادم فسجدوا الا ابليس ابى و استكبر و كان من الكافرين).(و هنگامى كه به فرشتگان گفتيم براى آدم سجده و خضوع كنيد، همگى سجده كردند جز شيطان كه سرباز زده و تكبر ورزيد (و به خاطر نافرمانى و تكبر) از كافران شد).(بقره ، 34) 144 همه سجده نمودند الا شيطان   و لقد خلقناكم ثم صورناكم ثم قلنا للملائكة اسجدوا لادم فسجدوا الا ابليس لم يكن من الساجدين).(شما را خلق كرديم آنگاه نقش بنديتان نموديم ، سپس به فرشتگان گفتيم كه آدم را سجده كنيد همه سجده كردند مگر ابليس كه از سجده كنندگان نبود).(اعراف ، 11) 145 علت منع سجده ابليس   قال ما منعك الا تسجد اذا امرتك قال انا خير منه خلقتنى من نار و خلقته من طين).خداوند فرمود چه چيز مانع شد، وقتى به تو فرمان دادم سجده نكردى گفت من از او بهترم مرا از آتش آفريده اى و او را از گل خلق كرده اى).(اعراف ، 12) 146 غفلت از ياد خدا   يا ايها الذين آمنوا لا تلهكم اموالكم و لا اولادكم عن ذكر الله و من يفعل ذلك فاولئك هم الخاسرون .(اى كسانى كه ايمان آورده ايد! اموال و فرزندانتان شما را از ياد خدا غافل نكنند و كسانى كه چنين كنند زيانكارانند).(منافقين ، 9) 147 چرا براى خدا سجده نمى كنند  الايسجدوا لله الذى يخرج الخب ء فى السموات و الارض ويعلم ما تخفون وما تعلنون.(چرا براى خداوند سجده نمى كنندكه آنچه رادرآسمانها و زمين پنهان است خارج (و آشكار) مى سازدوآنچه را پنهان مى داريد يا آشكار مى كنيد مى داند؟

(نمل ، 25) 148 تداوم نماز  الذين هم على صلاتهم دائمون.(آنان همواره نمازشان را مى خوانند و هرگز نماز را ترك نمى كنند).(معارج ، 23) بخش ششم : انواع نماز   1 نماز جماعت :  149 توصيه به نماز جماعت   و اقيموا الصلوة واتوا الزكوة واركعوا مع الراكعين.(نماز را به پا داريد و زكات بدهيد و ركوع كنيد با ركوع كنندگان).(بقره ، 42) 150 اشاره به نماز جماعت   و الصافات صفا سوگند به (فرشتگان ) صف كشيده و منظم) .(صافات ، 1) 151 ركوع كنندگان   يا مريم اقنتى لربك واسجدى واركعى مع الراكعين .(اى مريم ! (به شكرانه اين نعمت ) براى پروردگار خود خضوع كن و سجده بجا بياور و با ركوع كنندگان ركوع نما).(آل عمران ، 43) 2 نماز جمعه :  152 فلسفه نماز جمعه   يا ايها الذين امنوا اذا نورى للصلوة من يوم الجمعة فاسعوا الى ذكر الله و ذروا البيع ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون.(اى کسانى كه ايمان آورده ايد! هنگامى كه براى نماز روز جمعه اذان گفته مى شود به سوى ذكر خدا بشتابيد، و خريد و فروش را رها كنيد كه اين براى شما بهتر است اگر مى دانستيد)(جمعه ، 9) 153 خطبه نماز جمعه پيامبر (عليه السلام )  و اذا راوا تجارة او لهوا انفضوا اليها وتر كوك قائماء قل ما عند الله خير من اللهو من التجارة و الله خير الرازقين.(هنگامى كه تجارت يا سرگرمى و لهوى را ببينند پراكنده مى شوند و به سوى آن مى روند و تو را ايستاده به حال خود رها مى كنند. بگو آنچه نزد خداست از لهو و تجارت بهتر است و خداوند بهترين روزى دهندگان است) .(جمعه ، 11) 154 طلب روزى بعد از نماز جمعه   فاذا قضيت الصلوة فانتشروا فى الارض و ابتغوا من فضل الله و اذكروا الله كثيرا لعلكم تفلحون.(و هنگامى كه نماز پايان گرفت شما آزاديد، در زمين پراكنده شويد و از فضل الهى طلب كنيد، و خدا را بسيار ياد نماييد تا رستگار شويد).(جمعه ، 10) 3 نماز مسافر  155 نماز مسافر  و اذا ضربتم فى الارض فليس عليكم جناح ان تقصروا من الصلوة ان خفتم ان يفتنكم الذين كفروا ان الكافرين كانوا لكم عدوا مبينا.(و هنگامى كه سفر كنيد گناهى بر شما نيست كه نماز را كوتاه كنيد اگر از فتنه (و خطر) كافران بترسيد، زيرا كافران براى شما دشمن آشكارى هستند).(نساء، 101) 156 نماز خوف   و اذا كنت فيهم فاقمت لهم الصلوة فلتقم طائفه منهم معك ولياخذوا اسلحتهم فاذا سجدوا فليكونوا من ورائكم ولتات طائفة اخرى لم يصلوا فليصلوا معك ولياخذوا حذرهم و اسلحتهم ود الذين كفروا لو تغفلون عن اسلحتكم و امتعتكم فيميلون عليكم ميلة واحده و لا جناح عليكم ان كان بكم اذى من مطر او كنتم مرضى ان تضعوا اسلحتكم و خذوا حذركم ان الله اعد للكافرين عذابا مهينا .(و هنگامى كه در ميان آنها باشى و(در ميدان جنگ براى آنها نماز بر پا كنى بايد دسته اى از آنها با تو (به نماز) برخيزند و بايد سلاحهاى خود را با خود برگيرند و هنگامى كه سجده كردند (و نماز را به پايان رسانيدند) بايد به پشت سر شما (به ميدان نبرد) بروند و آن دسته ديگر كه نماز نخوانده اند (و مشغول پيكار بوده اند) بيايند و با تو نماز بخوانند و بايد آنها وسايل دفاعى و سلاحهاى خود را با خود (در حال نماز) حمل كنند (زيرا) كافران دوست دارند كه شما از سلاحها و متاعهاى خود غافل شويد و يك مرتبه به شما هجوم كنند. و اگر از باران ناراحت هستيد و يا بيمار (و مجروح ) باشيد مانعى ندارد كه سلاحهاى خود را بر زمين بگذاريد ولى وسايل دفاعى (مانند زره و خود) را با خود برداريد. خداوند براى كافران عذاب خوار كننده اى فراهم ساخته است) .(نساء، 102) 4 نماز شب   157 دعوت رسول الله صلى الله عليه و آله وسلم به نام شب للّه و من اليل فتهجد به نافله لك عسى ان يبعثك ربك مقاما محمودا.((خداوند متعال به پيامبرش مى فرمايد:) پاسى از شب را از خواب برخيزد و قرآن (و نماز) بخوان ، اين يك وظيفه اضافى براى توست تا پروردگارت تو را به مقامى در خور ستايش برانگيزد).(اسراء، 79) 158 سجده كنندگان   الذى يريك حين تقوم و تقلبك فى الساجدين.(همان كسى كه تو را به هنگامى كه (براى عبادت ) بر مى خيزى مى بيند و حركت تو را در ميان سجده كنندگان مشاهده مى كند).(شعراء، 218 و 219) 159 طلب استغفار هنگام سحر  الصابرين و الصادقين و القانتين و المنفقين و المستغفرين بالاسحار.(آنها كه (در برابر مشكلات ، و در مسير اطاعت و ترك گناه ) استقامت مى ورزند راستگو هستند (در برابر خدا) خضوع (در راه او) انفاق مى كنند و در سحر گاهان استغفار مى نمايند).(آل عمران ، 17) 160 نماز شب از ويژگيهاى عبادالرحمن   و الذين يبيتون لربهم سجدا و قياما.(كسانى كه شب را براى پروردگارشان درحال سجده و قيام بيتوته مى كنند).(فرقان، 64) 161 تسبيح خدا در شب   و من الليل فاسجد له و سبحه ليلا طويلا.( و در شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدارى طولانى از شب ، او را تسبيح گوى). 162 تسبيح هنگام شب و صبح   فاصبر على ما يقولون و سبح بحمد ربك قبل طلوع الشمس و قبل الغروب ، و من اليل فسبحه و ادبار السجود.(در برابر آنچه مى گويند شكيبا باش ، و تسبيح و حمد پروردگارت را قبل از طلوع آفتاب و پيش از غروب بجا آور و در بخشى از شب او را تسبيح كن و بعد از سجده ها).(ق ، 39 و 40) 163 وصف شب زنده داران (دانايان )  امن هو قانت اناء الليل ساجدا و قائما يحذر الاخرة و يرجوا رحمة ربه.(آيا چنين كسى با ارزش است يا كسى كه در ساعات به عبادت مشغول است و در حال سجده و قيام ، از عذاب آخرت مى ترسد، و به رحمت پروردگارش اميدوار است) .(زمر، 9) 164 نماز شب و نافله صبح   و اصبر لحكم ربك فانك باعيننا و سبح بحمد ربك حين تقوم . و من الليل فسبحه و ادبار النجوم 165 تجديد قوا به وسيله نماز شب   ان ناشئه الليل هى اشد و طا و اقوم قيلا ان لك فى النهار سبحا طويلا.(مسلما برنامه (عبادت ) شبانه پابر جاتر و با استقامت تر است و تو در روز تلاش مستمر و طولانى خواهى داشت) .(مزمل ، 6) 166 قيام در دل شب   قم الليل الا قليلا نصفه او انقص منه قليلا اوزد عليه و رتل القران ترتيلا.(شب را، جز كمى ، به پا خيز نيمى از شب را ياد كمى از آن كم كن . يا بر نصف آن بيفزا و قرآن را با دقت و تاءمل بخوان) .(مزمل ، 2 تا 4) 167 اوقات نماز شب   ان ربك يعلم انك تقوم ادنى من ثلثى الليل و نصفه و ثلثه و طائفة من الذين معك و الله يقدر الليل و النهار .(پروردگارت مى داند كه تو و گروهى از كسانى كه با تو هستند نزديك دو سوم از شب يا نصف يا مثلث آن را بپا مى خيزيد و خداوند شب و روز را اندازه گيرى مى كند).(مزمل ، 20) 168 نماز شب بهترين زمان براى عبادت   تتجافى جنوبهم عن المضاجع يدعون ربهم خوفا و طمعا و مما رزقناهم يفقون.(پهلوهايشان از بسترها در دل شب دور مى شود (به پا مى خيزند و رو به درگاه خدا مى آورند) پروردگار خود را با بيم و اميد مى خوانند، و از آنچه به آنها روزى داده ايم انفاق مى كنند).(سجده ، 16) 169 نماز شب نشانه بهشتيان   كانوا قليلا من الليل ما يهجعون و با لاسحار هم يستغفرون.(آنها (پرهيزكاران ) كمى از شبها را مى خوابيدند و در سحر گاهان استغفار مى كردند).(ذاريات ، 17و18) بخش هفتم : اهميت دعا  170 دعا مايه آرامش   خذ من اموالهم صدقة تطهر هم و تزكيهم بها وصل عليهم ان صلوتك سكن لهم و الله سميع عليم .(از اموالشان زكات بگير، تا بدين وسيله پاكشان كنى و(اموالشان را) نمو دهى ، و درباره آنان دعاى خير كن كه دعاى تو مايه آرامش آنان است ، و خدا شنوا و داناست) .(توبه ، 103) 171 هنگام زيان دعا مى كند   و اذا مس الانسان ضر دعا ربه منيبا.(هنگامى كه انسان را زيانى رسد، پروردگار خود را مى خواند و به سوى او باز مى گردد).(زمر، 8) 172 اجابت از طرف خداوند  ادعونى استجب لكم ان الذين يستكبرون عن عبادتى سيد خلون جهنم داخرين.(مرا بخوانيد كه شما را اجابت خواهم كرد، آنان كه از پرستش من سرباز مى زنند، بزودى در حالى كه خوار باشند وارد دوزخ خواهند شد).(مؤ من ، 60) 173 پاسخ دعا   و اذا ساءلك عبادى عنى فانى قريب اجيب دعوة الداع اذا دعان فليستجيبو الى و ليؤ منوا بى لعلهم يرشدون .(و هنگامى كه بندگان من از تو درباره من سؤ ال كنند (بگو) من نزديكم ! دعاى دعا كننده را، به هنگامى كه مرا مى خواند، پاسخ مى گويم ! پس بايد دعوت مرا بپذيرد، و به من ايمان آورند، باشد كه راه يابند (و به مقصد برسند).(بقره ، 186) 174 دعا براى بيماران   امن يجيب المضطر اذا دعاه و يكشف السوء .(آيا جز او كسى هست كه دعاى بيچاره و درمانده را اجابت نمايد و عذاب را بر طرف سازد).(نمل ، 61) 175 دعا در پنهانى   ادعو ربكم تضرعا و خفيه انه لا يحب المعتدين .(خدا را به تضرع و زارى و در پنهانى بخوانيد (و بر خلق ستم روا مداريد) كه خداوند ستمكاران را دوست ندارد).(اعراف ، 55)
176 تعقيب نماز   فاذا قضيتم الصلوة فاذكروا الله قياما و قعودا و على جنوبكم فاذا اطماننتم فاقيموا الصلوة ان الصلوة كانت على المؤ منين كتابا مؤ قوتا.(و هنگامى كه نماز را به پايان رسانيديد خدا را ياد كنيد در حال ايستادن و نشستن و به هنگامى كه به پهلو خوابيده ايد، و هرگاه آرامش يافتيد). (و حالت خوب زايل گشت ، نماز را به صورت معمول ، انجام دهيد، زيرا نماز وظيفه ثابت و معينى براى مؤ منان است .(نساء، 103) بخش هشتم : اهميت و جايگاه مسجد 
177 آبادى مسجد توسط افراد صالح   ما كان للمشركين ان يعمروا مساجد الله شهدين على انفسهم بالكفر اولئك حبطت اعمالهم و فى النار هم خالدون مشركان حق ندارند مساجد خدا را آباد كنند در حالى كه به كفر خويش ‍ گواهى مى دهند آنها اعمالشان نابود (و بى ارزش ) شده و در آتش جاودانه خواهند ماند.(توبه ، 17)
178 زينت نمازگزار   يا بنى آدم خذوا زينتكم عند كل مسجد .(اى فرزندان آدم هنگام رفتن به مسجد خود را با زينت آراسته سازيد).(اعراف ، 31)
179 ويرانى مساجد از راههاى مختلف   و من اظلم ممن منع مساجد الله ان يذكر فيها اسمه و سعى فى خرابها اولئك ما كان لهم ان يدخلوها الا خائفين لهم فى الدنيا خزى و لهم فى الاخرة عذاب عظيم .(كيست ستمكارتر از آنان كه از بردن نام خدا در مساجد او جلوگيرى مى كنند و سعى در ويرانى آنها دارند شايسته نيست كه جز با ترس و وحشت وارد اين اماكن بشوند ).(و مسلمانان بايد دست آنها را از اين اماكن مقدس كوتاه سازند) بهره آنها در دنيا رسوائى و در سراى ديگر عذاب عظيم است .(بقره ، 114)
180 مساجد از آن خداست   و ان المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا (و اينكه مساجد از آن خداست ، پس هيچ كس را با خدا نخوانيد).(جن ، 17)
181 نماز و آباد كردن مساجد  انما يعمر مساجد الله من امن بالله و اليوم الاخر و اقام الصلوة و اتى الزكوة و لم يخش الا الله فعسى اولئك ان يكونوا من المهتدين، مساجد الهى را تنها كسى آباد مى كند كه ايمان به خدا و روز قيامت آورده و نماز را بر پا دارد و زكات را بپردازد و از چيزى جز خدا نترسد، اميد است چنين گروهى هدايت يابند.(توبه ، 18)
182 فلسفه مسجد ضرار   و الذين اتخذوا مسجدا ضرارا و كفرا و تفريقا بين المؤ منين و ارصادا لمن حارب الله و رسوله من قبل و ليحلفن ان اردنا الا الحسنى و الله يشهد انهم لكاذبونكسانى هستند كه مسجدى ساختند براى زيان (به مسلمان )و(تقويت ) كفر و تفرقه افكنى ميان مؤ منان و كمينگاه براى كسى كه از پيش به خدا و پيامبرش ‍ مبارزه كرده بود آنها سوگند ياد مى كنند جز نيكى (و خدمت ) نظرى نداشته ايم اما خداوند گواهى مى دهد كه آنها دروغگو هستند.(توبه ، 107)
183 بناء مسجد بر اساس تقوى   و لا تقم فيه اءبدا لمسجد اءسس على التقوى من اؤ ل يوم اءحق اءن تقوم فيه ، فيه رجال يحبون اءن يتطهروا والله يحب المطهرين ؛ هرگز در آن قيام (و عبادت ) مكن ، آن مسجدى كه از روز نخست بر پايه تقوى بنا شده شايسته تر است كه در آن قيام (و عبادت ) كنى ، در آن مردانى هستند كه دوست مى دارند پاكيزه باشند و خداوند پاكيزگان را دوست دارد.(توبه ، 108)

 

 

 

نماز از دیگاه قرآن-بخش اول

  • نوشته شده توسط مدير سايت
  • دسته: نماز
  • بازدید: 1172

مقدمه

در قرآن مجيد آيات متعددى درباره نماز وجود دارد كه نمايانگر اهميت و ارزش خاص و جايگاه رفيع و عالى اين عبادت مهم در پيشگاه خداوند است . آيات مربوط به نماز هر كدام پيام خاصى دارد. بعضى از آنها به اهميت بعد معنوى و ملكوتى نماز پرداخته ، و برخى آن را مايه آرامش دلها قرار داده و تعدادى نماز را عامل بازدارنده از زشتى و پليدى معرفى نموده و بخشى ديگر نيز به بررسى نماز در اديان گذشته و همراهى نماز با عبادات ديگر از قبيل حج ، جهاد، زكات و عدالت اجتماعى پرداخته است .

ادامه مطلب: نماز از دیگاه قرآن-بخش اول