قرآن و زندگی
منو

یکشنبه, 30 مهر 1396 - Sun 10 22 2017

A+ A A-

کوچک‌ترین غفلت مسلمانان زمینه نفوذ دشمنان را فراهم می‌کند

  • نوشته شده توسط مدير سايت
  • دسته: در پرتو قرآن
  • بازدید: 234

 

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین:
گروه اجتماعی: معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین گفت: مسلمانان همواره در مغرض توطئه و دسیسه هستند و کوچک‌ترین غفلت زمینه نفوذ دشمنان را فراهم می‌کند.

 

حجت‌الاسلام عباس نظری معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی قزوین، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، با اشاره به لزوم توجه به مقوله دشمن‌شناسی بر مبنای آموزه‌های قرآنی اظهار کرد: یکی از موضوعات مورد تأکید در قرآن کریم دشمن‌شناسی است که آیه ۱۲۰ سوره آل‌عمران به این موضوع اشاره دارد.
وی افزود: در این آیه خداوند فرموده است «اگر نیکی به شما برسد دشمنان را غمگین می‌کند و اگر بدی رسد آن‌ها بدان شاد می‌شوند و اگر صبر کرده و پرهیزگار باشید حیله آن‌ها آسیب به شما نمی‌زند زیرا خداوند به آنچه انجام می‌دهید احاطه دارد.» لذا بررسی جوانب مختلف این آیه با موضوع دشمن‌شناسی دارای اهمیت است.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین بیان کرد: شاید بتوان مفاهیم اصلی آیه را در ۴ اصل شامل « دشمنان دین حتی از رسیدن خیر و خوشایند ناچیز به مسلمانان ناخرسند هستند»، « خوشنودی دشمنان از گرفتاری اهل ایمان»، «مسلمانان همواره در مغرض توطئه و دسیسه هستند و کوچک‌ترین غفلت زمینه نفوذ دشمنان را فراهم می‌کند» و «بهره‌مندی مسلمانان از تقوی و صبر ارزشمند و نشانه ایمان است» دسته‌بندی و مورد توجه قرار داد.
حجت‌الاسلام نظری با بیان اینکه حالات روحی و عکس‌العمل‌ها از بهترین راه‌های شناخت افراد است که قرآن در آیات متعدد به توضیح این حالات و عکس‌العمل‌ها می‌پردازد، گفت: توجه به این خصوصیات موجب شناخت دوست از دشمن است بنابراین همه امور به ویژه در سیاست خارجی این موضوع دارای اهمیت و کاربرد بسیار است.
این مسئول با تأکید بر اینکه دشمنان لحظه‌ای از احوال مسلمانان غافل نیستند، عنوان کرد: در نشانه‌های کینه دشمنان با مسلمانان می‌توان به این موضوع اشاره کرد که اگر فتح و پیروزی برای مسلمانان به وجود آید موجب ناراحتی دشمنان شده و آن‌ها را به سمت حسادت و توطئه‌چینی و حتی براندازی مؤمنان پیش می‌برد این در حالی است که از سوی دیگر نیز اگر حادثه ناگوار رخ دهد موجب خوشحالی دشمنان خواهد شد.
وی بیان کرد: مسلمانان همواره در معرض توطئه و دسیسه دشمنان بوده و در طول پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون شاهد کینه دشمنان در مقاطع مختلف نسبت به انقلاب اسلامی بوده‌ایم.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین ادامه داد: نکته دیگری که در آیه ۱۲۰ آل‌عمران باید به آن توجه کرد راه‌های مقابله با دشمنان است که طبق این آیه باید در برابر کینه دشمنان باید صبر و تقوا پیشه کرد تا حیله و بدخواهی دشمنان آسیبی بر مسلمانان وارد نکند.
این مسئول با اشاره به اینکه هر زمان ملت ایران در برابر کینه‌های دشمنان ایستادگی و استقامت توأم با تقوی و پرهیزگاری داشته باشند توطئه‌های آن‌ها خنثی و بی‌اثر خواهد شد، بیان کرد: خداوند به آنچه دشمنان دین انجام می‌دهند احاطه دارند لذا آن‌ها نمی‌توانند در مسیر کینه و دشمنی خود موفق ظاهر شوند.
وی ادامه داد: مراد از تقوی در این آیه هوشیاری در برابر کیدها و نقشه‌های دشمنان و مراد از صبر نیز صبر در مسیر پیشرفت مسلمانان، حفظ وحدت و یکپارچگی، خودداری از افشای اسرار، صبر در برابر خشم، پرهیز از اقدام نابجا، تقویت نیروهای اجتماعی و انسجام نیروهای خودی است.


حجت‌الاسلام نظری در پایان عنوان کرد: در پایان این آیه تقویت روحیه و توجه دادن به امداد مورد توجه است و خداوند می‌فرماید با توجه دادن به احاطه خویش به اعمال و رفتار دشمنان دین موجبات تقویت مسلمانان را فراهم کرده تا آنها در برخورد با دشمنان مقهور نبوده و با امید به مددهای الهی توطئه‌های آن‌ها را خنثی کنند.

کرامت در قرآن

  • نوشته شده توسط مدير سايت
  • دسته: در پرتو قرآن
  • بازدید: 1498

http://www.farhangnews.ir/sites/default/files/styles/node_thumb_4/public/content/images/story/92-07/14/th_0.jpg?itok=cVC6OsOc

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم

مقدمه
وقتي متوجه باشيم قرآن كتاب هدايت بشريت است و جدايي از آن كتاب موجب هلاكت واقعي جامعه خواهد بود، و وقتي متوجه باشيم اين كتاب هدايت ما را به تدبّر در خودش دعوت نموده است، پس نمی توانيم با برخورد سطحي با اين كتاب مقدس هدايت لازمه را به‌دست آوريم. می‏فرمايد: «اَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرانَ اَمْ عَلي‏ قلوبٍ اَقْفالُها»[1] يعني اگر توان تدبر در قرآن نداريدبر قلب هاي شما قفل خورده و امكان بصير شدن را از دست داده‏ايد، و نيز می‏فرمايد: «كتابٌ اَنْزَلْناهُ اِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ اُولُو الْاَلْباب»[2] اي پيامبر! قرآن كتاب پربركتي است كه ما آن را به‌سوي تو نازل كرديم، تا در آياتش تدبّر شود و تا انديشمندان از آن متذكر كردند. در اين آيه خداوند قرآن را كتاب پربركتي معرفي می‏كند كه بايد در آيات آن تدبر كرد و اهل خرد از آن متذكر می‏شوند و هشدار باش‌هايي را دريافت می‏كنند. پس بايد تلاش كرد با تدبر و تأمل، مقصد قرآن را دريافت و تفسير قرآن جز همين فهم صحيح قرآن چيزي نيست، عمده آن است كه متوجه شويم ارتباط با قرآن در شرايط تفكر حاصل مي‌شود و اگر در جامعه‌اي خانه‌ی تفكر ويران شود، ديگر خداوند از طريق قرآن با ما سخن نخواهد گفت. از طرفي پيامبرf می‏فرمايد: «فَاِذا الْتُبِسَتْ عَلَيْكُمْ الْفِتَنُ كَقِطْعِ اللَّيْلِ الْمُظْلَمِ فَعَلَيْكم بالْقُرانِ»‌[3] هرگاه فتنه‌ها همچون پاره‌هاي شب ظلماني بر شما هجوم آوردند، به قرآن پناه آوريد و از تدبر در آن، راه را از چاه تشخيص دهيد و اين كار ممكن نيست مگر اينكه بتوانيم از آيات قرآن تفسير صحيح داشته باشيم.

ادامه مطلب: کرامت در قرآن

شرایط آشنایی با قرآن

  • نوشته شده توسط مدير سايت
  • دسته: در پرتو قرآن
  • بازدید: 1506

 

شرایط آشنایی با قرآن
قرآن مجيد، تنها نسخه شفابخش جان‏هاى دردمند بشر امروز و حلقه اتصال آسمان و زمين و بنده خاكى با حضرت حق است كه جاودانه‏ترين سند وحيانى در طول تاريخ وحى و پيامبرى به شمار مى‏رود و انسان را از گمراهى، تباهى، غفلت، خرافات و جهالت، نجات داده، به سرچشمه‏هاى زلال حيات طيبه، آرامش و حقيقت، رهنمون مى‏سازد. يكى از بزرگ‏ترين بدبختى‏هاى انسان معاصر، دورافتادگى از مرز ملكوت و وابستگى به حيات حيوانى و مادى و قطع ارتباط با دستورات نجات‏بخش الهى است. اگر با ديده دقت، انسان سرگردان امروز را به نظاره بنشينيم، به يقين درمى‏يابيم كه وى از سويى مورد هجوم بى‏خردان ناآشنا با مبانى و مفاهيم ملكوتى قرار گرفته كه او را مادى صرف مى‏دانند و از سويى ديگر، مورد تهاجم گروهى است كه آرامش و سكون را از وى ربوده‏اند و او را در بحرانى از سرگشتگى، گمراهى، طغيان و عصيان رها ساخته‏اند؛ به جاى درمان، بر درد او افزوده‏اند و به جاى آرامش، جنگ و نزاع درونى و بيرونى را براى او به ارمغان آورده‏اند.

ادامه مطلب: شرایط آشنایی با قرآن

تقوا در قرآن

  • نوشته شده توسط مدير سايت
  • دسته: در پرتو قرآن
  • بازدید: 2010

معني تقوا

تقوي از نظر لغت مصدر است از فعل" وقي يقي "به معنينگهداشتن و حفظ كردن .
از نظر شرع گفته شده : تقوي عبارت است از دوري نمودناز هرچيزي كه باعث گناه شود فعل باشد ( مثل انجام دادن سرقت ، زنا و...) يا تركباشد (مانند ترك نماز و روزه).

امام صادق (ع) در تفسير تقوا مي فرمايد : تقوي آن است كه خدا تو راگم نكند در جايي كه تو را امر كرده است و نبيند تو را در جايي كه تورا از آن نهيكرده است.
ادامه مطلب: تقوا در قرآن